Haiko Huvenaars

Haiko Huvenaars is een systeemdenker en changemaker die werkt op het kruispunt van mode, regeneratie en digitalisering. Als directeur van New Order of Fashion (NOoF) is hij op een missie om consumenten te helpen opnieuw contact te maken met de werkelijke waarde achter materialen en producten. Met een achtergrond in industrial engineering begon hij eind 2019 aan zijn reis naar (duurzame) mode. Kijkend door de lens van supply chain management raakte hij geobsedeerd door de complexiteit van een wereldwijd gefragmenteerde industrie en de noodzaak voor fundamentele verandering.

Hij begon zich af te vragen waarom vraag en aanbod zo slecht op elkaar zijn afgestemd, waarom de toeleveringsketens in de mode zo verstrengeld zijn en hoe mode zo’n pijnlijk symbool is geworden voor onze hedendaagse overconsumptiemaatschappij, terwijl het ooit bekend stond om kwaliteit, vakmanschap en erfgoed. Via een initieel idee voor circulaire t-shirts dat uitmondde in een mode-tech startup (Candour.Digital), begon hij experimenterend zijn weg verder in de industrie te vinden. Door deel te nemen aan acceleratorprogramma’s en door talloze gesprekken met experts (via zijn lokale platform Textalk), raakte hij snel bekend en begon hij zijn visie verder vorm te geven.

Haiko en Ellen Albers (voormalig directeur van NOoF) ontmoetten elkaar voor het eerst op FASHIONCLASH in maart 2024. In de tweede helft van 2024 begon hij serieuze gesprekken te voeren om Ellens opvolger bij NOoF te worden. Nu werkt hij met zijn team aan het volgende hoofdstuk van NOoF als internationaal platform voor regeneratieve mode.